زبان و فرهنگ
شیما ابراهیمی؛ زهرا جهانی
چکیده
یکی از عوامل مؤثر در کیفیت تدریس مدرسان بررسی دلایل کارگریزی تبلور یافته در گفتمان آنان است که عطف به ارتباط زبان و فرهنگ میتوان آن را از طریق فرهنگکاوی زبان بررسی کرد. ازاینرو، در پژوهش کیفی حاضر با هدف بررسی زباهنگ کارگریزی مدرسان، با 101 نفر از مدرسان شهر مشهد (66 زن و 35 مرد) در بازۀ سنی 21 تا 58 سال و مشغول به تدریس در مقاطع ...
بیشتر
یکی از عوامل مؤثر در کیفیت تدریس مدرسان بررسی دلایل کارگریزی تبلور یافته در گفتمان آنان است که عطف به ارتباط زبان و فرهنگ میتوان آن را از طریق فرهنگکاوی زبان بررسی کرد. ازاینرو، در پژوهش کیفی حاضر با هدف بررسی زباهنگ کارگریزی مدرسان، با 101 نفر از مدرسان شهر مشهد (66 زن و 35 مرد) در بازۀ سنی 21 تا 58 سال و مشغول به تدریس در مقاطع مختلف، مصاحبۀ نیمهساختاریافته به صورت برخط انجام شد و با اشباع پاسخها، دادهها بر مبنای الگوی مفهومی تحلیل زباهنگ بررسی شد. نتایج نشان داد زباهنگ کارگریزی بیشتر در موقعیتهای خصوصی و غیررسمی با اهدافی نظیر طفرهرفتن از انجام وظیفه، بیمسئولیتی، اعتراض نسبت به حقوق و امکانات، بیانگیزگی، تحمیل نظر، منفعتطلبی و تبرئه کردن خود با لحنهای طعنهآمیز، جدی، دلسوزانه، صمیمانه، نصیحتآمیز، ناامیدانه، معترضانه، بیاعتنا و ترغیبی میان مدرسان کاربرد دارد و آگاهی آنان نسبت به این زباهنگ در سطح درونآگاهی و هیجانشان نسبت به آن منفی است. همچنین این زباهنگ نمایانگر فرهنگ سهلگیری، جهتگیریهای کوتاهمدت، غیرمستقیمگویی و جمعگرایی در جامعۀ مدرسان است که عدم کنترل آن موجب رواج این الگوها در جامعه میگردد. نتایج پژوهش حاضر میتواند به مسئولان نظام آموزشی در رفع دغدغههای مدرسان، در داشتن یک نظام آموزشی پویا یاری رساند.